kierdel kierdel
287
BLOG

Kot z Argentyny przestał już mruczeć... :(

kierdel kierdel Kultura Obserwuj notkę 2

Dopiero dzisiaj dotarła do mnie wiadomość, że 2 kwietnia zmarł wspaniały argentyński saksofonista jazzowy Leandro Barbieri, znany jako Gato (Kot) Barbieri. Był jednym z wielkich mistrzów saksofonu. Sławę zyskał w latach 60. grając free jazz z takimi tuzami tego stylu jak Don Cherry, Charlie Haden czy Carla Bley. W końcu lat 60. zaczął wprowadzać do swej gry elementy latynoskie. Później jego muzyka bardzo złagodniała: Barbieri odszedł od free jazzu i pożeglował w kierunku soul jazzu i smooth jazzu. Komponował też do filmów, a za muzykę do Ostatniego tanga w Paryżu  dostał nagrodę Grammy.

Ja najbardziej cenię jego wczesne, free jazzowe nagrania. Z pewnością nie są one dla każdego, o czym świadczy następująca anegdotka. Wiele lat temu zdarzało się czasem, że moi znajomi nieco się u mnie zasiedzieli. Kiedy byłem już mocno zmęczony i chciałem położyć się spać, to zamiast nachalnie wypraszać ich z mieszkania, puszczałem płytę Barbieriego  Hamba Khale  nagraną w duecie z południowoafrykańskim pianistą Dollarem Brandem  (który potem zmienił nazwisko na  Abdullah Ibrahim). Zwykle po paru minutach goście zaczynali się grzecznie żegnać...

Chciałbym przypomnieć trzy utwory Gato Barbieriego. Zacznijmy od prościutkiego i łatwo wpadającego w ucho kawałka smooth jazzowego z 2002 roku:

następnie przejdźmy do czegoś minimalnie ostrzejszego z 1971 roku:

a na zakończenie – jeśli się nie boicie! – wysłuchajmy fragmentu wspomnianej płyty  Hamba Khale (z 1968 roku):

 

 

kierdel
O mnie kierdel

Sześć praw kierdela o dyskusjach w internecie Gdy rozum śpi, budzą się wyzwiska. Trollem się nie jest; trollem się bywa. Im mniej argumentów na poparcie jakiejś tezy, tym bardziej jest ona „oczywista”. Obiektywny tekst to taki, którego wymowa jest zgodna z własnymi poglądami. Dyskusja jest tym bardziej zawzięta, im mniej istotny jest jej temat. Trzecie prawo dynamiki Newtona w ujęciu salonowym: każdy sensowny tekst wywołuje bezsensowny krytycyzm, a stopień bezsensowności krytyki jest równy stopniowi sensowności tekstu. Tymon & Transistors - D.O.B. (feat. Jacek Lachowicz)

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura